Ačkoli se americký fenomén rozšířil do Evropy již před několika lety, mnozí Evropané stále přesně nevědí, proč slavíme Black Friday a proč se dokonce nazývá Black Friday.
Dokážete uhodnout, která mýty jsou fakta a která fikce? Odpovědi a vysvětlení naleznete na konci článku!
Mýtus 1.
Černý pátek je největší nákupní den v roce.
Mnoho lidí považuje den po Dni díkůvzdání za neoficiální začátek sezóny vánočních nákupů. Ve Spojených státech dává několik zaměstnavatelů svým zaměstnancům v pátek po Dni díkůvzdání volno, jako součást víkendu díkůvzdání.
Výsledkem je, že na černý pátek je v ulicích více potenciálních kupujících, kteří mohou zvýšit maloobchodní tržby. To spolu s množstvím reklam na černý pátek, dlouhými řadami a šíleným nákupním šílenstvím zobrazovaným v televizi rozhodně dělá dojem, že černý pátek je největším nákupním dnem v roce.
Mýtus 2.
Nazývá se Černý pátek, protože je pro maloobchodníky prvním ziskovým dnem v roce.
Tradičně většina maloobchodníků během roku provozovala obchod se ztrátou, přičemž zisky dosahovaly jen během volna. Ve finančních záznamech společnosti by běžné účetní postupy zaznamenávaly ztráty červeným inkoustem a zisky černým inkoustem.
Den po Dni díkůvzdání znamená pro maloobchodníky začátek sezóny, kdy se dostali z „červených čísel“ „zpět do černých čísel“. Proto tento den nazýváme „Černý pátek“.
Mýtus 3.
Černý pátek je pro instalatéry nejrušnějším dnem v roce
Instalatéři přijímají na Černý pátek až o 50 % více telefonických hovorů než během běžného pátku. Přestože by si mnozí mysleli, že problémy budou pro extra velké a vydatné jídlo na Den díkůvzdání, důvodem číslo jedna u telefonátů jsou ucpané odtoky kuchyňského dřezu.
Mýtus 4.
Policie ve Philadelphii pojmenovala den po Dni díkůvzdání "Černý pátek" kvůli chaotickým davům a hrozným dopravním zácpám, které město každoročně zažívalo.
V 50. letech 20. století policie ve Philadelphii nazývala pátek a sobotu po Dni díkůvzdání Černý pátek a Černou sobotu, protože hordy lidí zaútočily na město kvůli fotbalovému zápasu armády a námořnictva, který se konal každý rok v sobotu po Dni díkůvzdání.
Filadelfští policisté si nemohli vzít den volna a museli pracovat na mimořádně dlouhých změnách, aby zvládli přeplněný chaos. Chaotickou situaci navíc využili zloději, kteří ještě více zvýšili stres policejního oddělení ve Philadelphii.
Mýtus 5.
Černý pátek se do Norska rozšířil prostřednictvím "nahého" představení
V roce 2010 nákupní centrum Norwegian Outlet představilo Norům Black Friday prostřednictvím "nahého" představení. Na upoutání největší pozornosti se v nákupním centru konala módní akce s 8 „nahými“ modely. Čtyři ženy a čtyři muži ve spodním prádle v barvě kůže kráčeli po molu s cílem propagovat výprodej na černý pátek v Norwegian Outlet.
Co je pravda?
Mýtus 1.
Černý pátek je největší nákupní den v roce.
odpověď: FIKCE
Černý pátek se jistě jeví jako největší nákupní den v roce. Statistiky Mezinárodní rady nákupních center (ICSC) však tento mýtus vyvracejí. Ukázalo se, že spotřebitelé ve skutečnosti utrácejí více ve dnech před Vánocemi v porovnání se samotným Černým pátkem.
Podle zprávy ICSC z roku 2016 až 61 % spotřebitelů očekávalo, že podobné nabídky se uskuteční v prosinci, a 29 % věří, že prosincové nabídky budou ještě lepší v porovnání s nabídkami na černý pátek. Poslední sobota před Vánocemi, známá jako super sobota, má již tradičně titul nejlepšího dne v roce z hlediska tržeb.
Mýtus 2.
Nazývá se Černý pátek, protože je prvním ziskovým dnem v roce pro maloobchodní podniky.
odpověď: FIKCE
Přestože tento mýtus poskytuje zábavné vysvětlení původu názvu „Black Friday“, je nesprávný. Podle zdroje History byl tento příběh ve skutečnosti vytvořen s cílem znovuobjevit černý pátek a skrýt negativní aspekty skutečného původu jména.
Mýtus 3.
Černý pátek je pro instalatéry nejrušnějším dnem v roce
odpověď: PRAVDA
Ano, Černý pátek je ve skutečnosti nejrušnějším dnem v roce pro americké instalatéry. Jelikož mnoho lidí se připravuje a uklízí po velké hostině na Den díkůvzdání, velké kousky zbytků jídla a mastnoty mohou skončit v odtoku kuchyňského dřezu, což způsobí jeho ucpání.
Mýtus 4.
Policie ve Philadelphii pojmenovala den po Dni díkůvzdání "Černý pátek" kvůli chaotickým davům a hrozným dopravním zácpám, které město každoročně zažívalo.
odpověď: PRAVDA
Je pravda, že název „Černý pátek“ pochází z policejního oddělení ve Philadelphii, protože tento výraz používali k popisu strašlivých dopravních zácp a chaosu, které město v tento den každý rok zažívá. Má to velmi negativní význam, protože černý den v týdnu obvykle znamená, že se ten den stalo něco špatného. Například 24. říjen 1929, který je začátkem Velké hospodářské krize, je znám jako Černý čtvrtek.
Maloobchodníci se pokusili přejmenovat „Černý pátek“ na „Velký pátek“, avšak tyto snahy selhaly. Proto vznikl příběh „o červených číslech“, aby se název „Černý pátek“ změnil na něco pozitivního.
Mýtus 5.
Černý pátek se do Norska rozšířil prostřednictvím "nahého" představení
odpověď: PRAVDA
Černý pátek se ve skutečnosti rozšířil do Norska prostřednictvím "nahého" představení. Představení Norwegian Outlet si získal velkou pozornost médií a ačkoli někteří lidé se mračí nad „amerikanizací“ Norska, popularita Black Friday každým rokem roste.